1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.
  2. تم فتح قسم معرض الوسائط للاعضاء، بحيث يكون هناك بالامكان تحميل الصور و الفيديوهات المصورة من اجهزة ios، تستطيعوا الاستفادة منها عن طريق الرابط التالي: المعرض.

سؤال كيف اعرف اذا الماك تبعي يدعم ٦٤ ولا ٣٢ فقط

الموضوع في 'الدعم الفني والاستفسارات' بواسطة فـواز, بتاريخ ‏12-01-2011.

حالة الموضوع:
مغلق
  1. أنت مش مصدق ليه
    انا قلتلك الدرس موجود شاهده واحسب الوقت
    ها تخسر حاجة , بدل ما تخطئنى أنا بدون علم شاهد بنفسك
    وايه المشكلة ممكن برنامج ينزل فى وقت أكثر من النظام نفسه
    هل تعلم برنامج فجوال ستوديو بينزل فى ٢٠ دقيقة بينما الويندوز ينزل فى ١٥ دقيقة
    لا اشكال .

    اما قولك : اما موضوع 16 بت 32 بت جيب جهاز قديم وسوي مقارنة في الاقلاع بينهم راح تشوف النتيجة بنفسك
    أخى : سامحنى الأمور مختلطة عليك
    هذا فى النظمة القديمة لأنها لم تكن كثيرة الاكواد مثل الحديثة
    يعنى لو هتقارن بين الانظمة القديمة مع بعض ماشى
    وانا فعلا جبت جهاز قديم وسويت مقارنة
    انا عندى جهازين واحد كور تو ديو
    وواحد i7 , الكور تو ديو بيفتح فى دقيقة للماك
    وال i7 فى ٢٠ ثانية وهو هو الهارد ديسك
    والقديم بوضع ٣٢ وال i7 بوضع ٦٤
    قل لى اعمل ايه بقى

    قد تجد جهاز قديم بوضع ٣٢ يفتح أسرع لا اشكال من ٦٤ ولخامس مرة
    بقول الكلمة ده , لكن العيب فى الى جمع الجهاز راح جاب حاجة قديمة بالنسبة للمعالج
    أتمنى تكون القصة واضحة عندك


     
  2. ١٠ ايه أنا مش فاهم انت بتتكلم على ايه
    انت قلت الجهاز بيفتح عندى فى ١٠ دقائق
    أخى الله يكرمك : اقرأ المشاكة جيدا
    بقول انا فضلت ١٠ دقائق اتكلم على انى الهارد له عامل كبيير جدا
    فى سرعة الجهاز وفى الفتح والقفل , انت بتدخل الامور فى بعضها

    على فكرة أنت الى وقعت بلسانك
    أنا هسألك سؤالا واحدا وجاوبنى عليه :
    تقدر تقولى جهاز ماك بوك برو بمعالج i7 أفضل أم الماك بوك أير بهارد ssd
    وتقدر تقولى : هل يمكن انى استخدم الماك بوك اير مع أنه يعمل بهارد ssd
    فى برامج التصميم والمونتاج وعمل الريندارات والضغط وفك الضغط
    بدل ماك برو بهارد hdd ٧٢٠٠ أو بدل ماك بوك برو

     
  3. هدو اللعب يا جماعة
    هدفنا هو الفائدة فقط :)
     
  4. بناء على كلامك سرعة الهاردسك هي اللي تحكم بشكل رئيسي في البوت وسرعته
    بدليل ان معالج ال air المتواضع بيشغل الجهاز في ١٥ ثانية فقط
    بينما البرو i7 اللي حضرتك بتتكلم عنه بيقلع في ٢٥-٣٥ ثانية
    نحن هنا يا استاذ سعيد لا نتكلم الا عن البوووووووت
    ٦٤ اكفآ في التحميل عليه وبالتالي هو ابطأ في سرعة بدء التشغيل
    اما ٣٢ فهو اخف واقل تحملاً للضغط بالتالي هو اسرع

    انا يا استاذ محمد بدأت آميل لرأي الزميل اينشتاين خصوصاً ان صاحبي جهازه ماك كذلك وكلنا اجمعنا تقريباً ان ال٦٤ بوته ابطأأأأأ
    ما عليك الى زيارة اي فرع يبيع اجهزة ابل وجرب تبديل الوضع ثم قارن سرعة اقلاع البوت بنفسك
    انت كلامك علمي بحت لكن المثل يقول اسأل مجرب ولا تسأل طبيب
    كلنا اجهزتنا فيها مشاكل لكي تقنع نفسك
    هذا لا يعقل يا اخي !
     
  5. والله يا اخى الكريم
    انا بحب أفيد الناس على قد ما أقدر
    والكلام فى العلم أى علم سواء علم الحاسب
    او غيره لازم يكون ببينه
    يعنى لا أعتمد على التجربة فقط
    واحنا كلنا بنستفيد من بعض

    لكن لازم نعرف انى كل كلمة الواحد بيقولها لازم تكون بعلم وبينة
    الكلام الى هو بيقوله بينفى التكنولوجيا الى طالعة جديد
    وهى فئة ٦٤ بيت , لأنى بعد كده الأنظمة كلها هتبقى على هذا الوضع
    زى ما كانت على ١٦ وبعد كده صارت ٣٢

    فشركة انتل وamd وكل شركة قامت بعمل معالج ٦٤ تقول : انا عملتك معالج
    قادر على معالجة كمية هائلة من البيانات فى أجزاء من الثانية وهو أفضل من ٣٢
    ثم قامت الشركات ومنها شركة أبل كما نقلت فى الشرح عنها
    وشركة ميكروسوفت وشركة ليونكس وغيرهم بعمل أنظمة تتوافق مع هذا النوع من المعالجات
    وقالوا أيضا : قمنا بعمل نظام يتوافق مع وضع ٦٤ وسوف تحصلوا على كفائة أعلى من ٣٢
    لكن وضعوا شروط لكى يتم التوافق ذكرتها قبل ذلك .
    وهى تختلف من نظام لنظام .

    ويجب أن نعلم ان أى نظام يعمل ب ٣٢ بيت
    فهو غير قادر على قراءة أكثر من ٤ جيجا من الذاكرة
    وبالتالى فلو عندك رامات ٨ جيجا او ٦ جيجا وعايز تشغل
    وضع ٣٢ فالى هيتقرأ فقط ٤ جيجا يبقى توفر على نفسك ولا تجيب أكثر من ٤
    فالموضوع واضح , يعنى كل الشركات ده بتقول وضع ٦٤ أفضل وأقوى وهو بيقول ٣٢
    ها نصدق مين .
     


  6. لكى أقنع نفسى الله يسامحك
    الله يكرمك يا أخى بقولك الموضوع فيه لبس عندك وعند اخونا
    ها تفهم أنا أقصد ايه
    الماك بوك اير الى فتح فى ١٠ ثانية عارف لو حول الوضع ٦٤ يفتح اسرع
    هو ده الى نفسى أوصلوا , أتمنى تكون وضحت .
    والماك بوك برو الى فتح فى لو حول الى ٦٤ يبفتح أسرع
    وبعدين انتم ثلاثة
    الشركات لى عاملة الأنظمة كلها غلط يعنى
    والموضوع الى أنا رفعته فى ٥ أعضاء كلهم قاموا بالتحويل
    والفتح عندهم صار أسرع , إذا احنا نكسب
    وأنا بقول وأتحدى أى حد يجب على السؤال ده :
    ليه بنجيب i7 على كلامكم ومنجبش core 2 duo بهارد ssd
    ليه المصممين يجيبوا ماك برو xeon وميجيبوش ماك بوك اير
    لو كان القصة زى ما بتحسبوها
    .
     
  7. انا والاخ اينشتاين متفقون معاك في ان ٦٤ افضل في كل شيء
    ما عدا البوت
    فسرعة الاقلاع في ال٣٢ اسرع منها في ال٦٤ (بحكم التجربة)
    ولا يعقل اننا جميعاً على خطأ يا آخي وأن أجهزتنا غير كفؤ لتقتنع حضرتك
    فلا آحد يشكك عقلاً ولا منطقاً بأن 64 افضل وأكفآ وأسرع
    عدا البوت فقط ( من واقع تجربتنا ) سواء قالت ابل ام لم تقل نحن نحكم من واقع ( تجربتنا )
    هذه هي الخلاصة
    تحياتي
     
  8. لا يا أخى غلط
    أنت بتحسسنى كده انى ده كلامى أنا فقط
    ده الى أنا لاحظته
    انا حطيت رابط الموضوع قبل صفحة صح
    راجعه أنت والأخ انشتاين وأى حد بيجادل فى الموضوع ده
    شركة أبل بتقول انى البوت أسرع فى وضع ٦٤
    فأنا الصراحة مش عارف أنتم أعلم أم شركة أبل
    وشركة انتل كذلك وشركة amd وكل الشركات
    حتى جرب باقى الأنظمة فى البوت
    انا حاليا عندى ويندوز وليونكس مع الماك كذلك أى نظام منهم بيفتح على
    وضع ٦٤ أسرع , فانا مش عارف الصراحة كل الشركات ده غلط
    وأنتم صح فقط , ربنا يعلمنا
    منتظر حد يجاوبنى كيف شركة أبل تقول وضع 64 اسرع فى البوت وأنتم تقولوا أبطء
    .

     
  9. اخ سعيد انا اتحدث عن تجربتي ولا يهمني كلام الشركات وكما ذكرت لك سابقاً الشركات تكبر الامور ودائماً تكون مبالغة في الاختبارات مثل حضرتك .
    بعدين انا تكملت معاك في البداية عن السبب الرئيسي في سرعة فتح البرامج واقلاع الجهاز وقلت الهاردسك له دور كبير اكثر من المعالج نفسة .
    وانت تجي وتقول لي بلاش نستخدم i7 ونستخدم C2D وانا اقول لك المعالج يفرق كثير ولكن ليس في تشغيل البرامج واغلاق النظام
    لان دور المعالج مهم في مسالة تحرير الفيديو لان i7 اسرع بكثير من C2D في تحويل الفيديو وعمل المنتاج وهذا امر معروف لدي الجميع
    ولكن لم نتحدث نحن عن المونتاج وتحويل الفيديو بل الحديث كان يصب في موضوع بداية فتح البرامج واقلاع النظام .
     
  10. طالما ما لكش دعوة بشركة أبل إذا لا تستخدم جهازها ونظامها
    اخى الكريم عشان ننهى الحوار ده
    الهارد لا نختلف انه له عامل كبير فى السرعة
    وقلتلك أنا عامل درسين كاملين عشان أبين للناس إنى أغلب مشاكل
    بطء الجهاز من الهارد هتلاقيهم على القناة .
    لكن الموضوع بتاعنا وهو ده مربط الفرس
    البوت على كلا الوضعين على جهاز واحد بهارد واحد
    فلا تغير الموضوع الهارد واحد والجهاز واحد ونقوم بالتبديل بين الوضعين
    هو ده الكلام بتاعنا .
    يعنى لو احنا عندنا جهاز مثلا ماك برو بهارد ssd وعملنا بوت بوضع ٦٤
    وبوت تانى بوضع ٣٢ البوت بوضع ال ٦٤ يبقى أسرع
    والفيديوهات موجودة على اليوتيوب بكثرة
    هتلاقى المصور يوريك البوت على كلا الوضعين
    فمع انى الهارد سريع إلا انى البوت برده بوضع ٦٤ بيكون أسرع
    اتمنى انى الموضوع يكون واضح وتكون فهمت النقطة ده .
    كونه عند كام واحد يبقى أبطء فالعيب من عنده
    وإلا فشركة أبل الى عاملة النظام والجهاز متبفهمش
    واحنا الى بنفهم , انا بينت لك وفى شرح فى القناة لفهم وضع ال ٦٤ وال ٣٢
    الخلاصة انى احنا مش هنخالف الدنيا كلها عشان تجربة
    ما دام شركة أبل وانتل بتقول انى وضع ال٦٤ أسرع فى البوت وفى كل شىء
    زى أنا مبينته فى الدرس الأول من الموضوع يبقى هو ده الكلام
    المظبوط وأنت لازم تعترف بده

    الى انا ملاحظه عليك فى كذا منتدى
    انك مش بتحب تغلط نفسك أبدا
    وما فى منتدى إلا وبتفضل تجادل فيه
    وآخر نصيحة أنصح بها نفسى وإخوانى
    اننا لا نتكلم إلا بفهم
    ولا نتكلم إلا فى شىء نتأكد منه
    فالتكنولوجيا مجالها واسع , وانا بفضل الله لا أبالغ ابدا
    لكن أنت الى ماشى بمزاجك فىه قانون للعلم
    ونحن كمقلدين لهذه الشركات فى علم التكنولوجيا
    وهذه حقيقة مرة للأسف هم متفوقون علينا فى التكنولوجيا
    فمينفعش يبقى احنا بنقلدهم فى كل شىء ونأتى إلى شىء مسلم به
    لا نقول شىء غامض حتى ننكره , ونقول شركة ابل تبالغ .
    فبراحتك خليك بالى أنت مقتنع به وتجربتك الفردية لا تنشرها وتلزم بها الناس وتفضل تجادل فيها
    لأنى هذا خلاف الصواب

     
  11. طيب يا اخ سعيد
    انا عندي فكرة
    طالما انك مؤمن بكلام ابل اللي قالت ان البوت بال٦٤ اسرع
    وطالما اني عملت صيانة كاملة لنظام الهارديسك ( بحسب ما انت شرحت ) ومازال البوت بال٣٢ اسرع
    ايش رايك تعطينا الحل حتى نؤمن بكلامك نظرياً وذلك بالتجربة الذاتية وتشرح لنا اسلوب الكشف عن مشاكل اجهزتنا
    حتى يعمل الجهازين ( جهازي وجهاز اينشتاين ) ببوت اسرع ع ٦٤
    اثبت لنا صحة كلامك واظهر مشكلات اجهزتنا
    جهاز فواز اصداره قديم نوعا ما ٢٠٠٨
    لكن اصدار الاخ اينشتاين اخر اصدار بالسوق السعودي i7
    اثبت لنا ان ال٦٤ اسرع بالبوت من ٣٢
    لا تحولنا على كلام شركة ابل
    فمن الحمق والسذاجة ان نؤمن بما نقرأه اكثر من ايماننا بما لمسناه وعايناه بالتجربة العملية ؟؟؟؟
    شخص بل مجموعة اشخاص بيقولولك ان العشب لونه احمر وانت ( بعيونك ) تشوفه اخضر
    تصدق مين ؟
    واذا قلت لا اخضر واتهموا عيونك حتصدقهم ؟؟؟

    وارجوك ان لا تتوجه للشخصنة حال نقاشك مع الاخرين وناقش اقوالهم واراءهم واكتف بذلك
    خصوصاً واننا لن نستفيد شيئا من تبادل التهم ومن اتهام عقول الآخرين وشخصياتهم
    الخلاصة انتم اساتذه ونحن هنا لنتعلم منكم

    مالك ومال الاخ اينشتاين ان كان مجادل او لا يريد الاعتراف بالخطأ
    خليك معاي انا ، وانا اجهل منكم انتم الاثنين
    اريد اثبات عملي على كلامك
    اجعل بوت جهازي على ٦٤ اسرع واعتبر جهازي هو جهازك اطلب مني اي شي وانا سأنفذه حرفياً واقسم بالله على ذلك
    تفضل ؟؟؟
     
  12. لو الجهاز بتاعك امامى ها خليه يشتغل أسرع بوضع ٦٤
    إذا كان انا بخلى جهاز البى سى الى ما يدعم الماك أصلا يشتغل بوضع ٦٤ أسرع زى جهازى مثلا
    والشروحات لكيفة جعل البى سى يشتغل بوضع ٦٤ موجودة فى منتديات ثانية
    وطبعا مش هاقولك كام واحد جربها لو عايز روح شوف الردود بنفسك
    فلو جهازك أمامى ها شغلوا بلا شك .
    وبعدين انت بتتكلم عنك وعن واحد تانى
    ايه رأيك تدخل على الموضوع غير انى انا رفعته فى خمس منتديات
    أكثر من ٥٠ مشاركة على مدار المنتديات كلها وكلهم بيقولوا فعلا لاحظنا
    السرعة , يبقى كل الناس ده غلط وشركة أبل غلط وانتم بس الى صح
    فعلا بقى من الحمق والسذاجة انى الواحد يغلط كل الناس ده ويفكر انى هو بس الى صح
    والمشاكل كثيرة جدا كيف احلهالك من ردود هاتلى الجهاز وانا اشغلهولك
    وانا ما تعرضت لشخصه هو الى الى تعرض لى فى أول الرد
    ارجع وشوفه , الخلاصة يا اخى انى مش نبقى احنا بنقلد
    الشركة ونفضل نتكلم بدون علم

    الموضوع أخذ أكثر من إطاره , انت الجهاز بتاعك الى قدامك ما تعرف كيف صنع
    أليس كذلك , يبقى كذلك هناك عيوب قد لا تدركها انت أو انا
    فالخلاصة لو ما مقتنع اقتصر على جهازك فقط
    ولا تقول للناس اعملوا , وإلا فانت ليه حاطط الموضوع

    عشان تسأل , فكيف تحولت من انك كنت بتسأل إلى أنك الآن بتجادل فى شىء مسلم به
    وقبل قليل لما قولتلك اعمل معالجة , قلت لى : اه الحمد لله الجهاز صار أسرع وكلامك صحيح
    وبعد شوية رجعت فى كلامك , فنستنتج انى انت ما متأكد من الى بيحصل عندك
    أنا بقى بريحك : بقولك انى وضع ال ٦٤ أسرع وده مش كلامى ده كلام الشركات
    الى عامله الأنظمة , فانا ها تجنن الصراحة أصدق مين , انت ايه رأيك تحب أصدق انشتاين وأنا عارفه أكثر منك
    ولا أصدقك انت الى كنت لسة بتسأل من شوية عن المشكلة ولا أصدق الشركة الى عامله النظام
    أتمنى اننا لا نتكلم إلا فيما نحسن
    والسلام عليكم
     
  13. أما قولك : اريد اثبات عملي على كلامك
    اجعل بوت جهازي على ٦٤ اسرع واعتبر جهازي هو جهازك اطلب مني اي شي وانا سأنفذه حرفياً واقسم بالله على ذلك
    تفضل ؟؟؟

    انت قولتك فيه موضوع طبقه
    وهريحك أكثر قولى امكانيات جهازك بالتفصيل وها قولك تعمل ايه
     
  14. تفضل

    هذه امكانيات جهازي

    ماك بوك برو ٢٠٠٨ (الفضي)

    الشاشة ١٧ بوصة

    المعالج كور ٢ ديو ٢.٥

    سرعة البوص ٨٠٠

    سرعة الهاردسك ٥٤٠٠

    الميموري 4 جيجا ٢-٢ (667 MHz) من الممكن ترقيتها لل ٨ جيجا DDR2
     
  15. فين كارت الشاشة
    ما نوع كارت الشاشة بتاعك
    وكام رقم المعالج انا عارف انو كور تو ديو لكن رقمه كام
    وعايزك تجاوبنى كيف كل الأعضاء الى حطوا مشاركات وقولتلك هم أكثر من ٥٠ عضو
    على مدار خمس منتديات كلهم قالوا لاحظنا سرعة فى فتح البوت هل كلهم غلط وشركة أبل غلط
    وأنت وانشتاين صح
    منتظر جوابك
     
  16. بالنسبة للاعضاء فربما هم يقصدوا سرعة الجهاز ككل وهذا مما لا خلاف عليه يا اخ سعيد هداك الله
    بالنسبة لاجابة اسئلتك تفضل:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. السلام عليكم

    الموضوع تشعب و اخذ اكثر من حجمه ، كان الموضوع مجرد سؤال و تم الاجابة عليه من اول رد ولا داعي لكل هذه النقاط التي اثيرت وتم الاجابة عليها من قبل.

    تحياتي
     
حالة الموضوع:
مغلق

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...