1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.
  2. تم فتح قسم معرض الوسائط للاعضاء، بحيث يكون هناك بالامكان تحميل الصور و الفيديوهات المصورة من اجهزة ios، تستطيعوا الاستفادة منها عن طريق الرابط التالي: المعرض.

مشكلة لاب ماك بوك برو يتجمد ولا يستجيب لأى أمر

الموضوع في 'الدعم الفني والاستفسارات' بواسطة محمود فايد, بتاريخ ‏03-03-2017.

1. السلام عليكم يا اخوانى .. اتمنى تكونو بخير .. احتاج لمساعدة.. انا مستعمل جديد للماك واللاب توب تبعى لما بيفتح بعد عشر ثوانى لو محركتش الماوس اللاب يتجمد ومش بيستجيب لأى أمر ولازم اعمله اعادة تشغيل ويرجع يشتغل تانى وطول ما انا بحرك الماوس اللاب شغال تمام ولو وقفت الماوس ثوانى يتجمد اللاب تانى وميتحركش ... عملت فورمات للهارد وعملت نظام تشغيل جديد حوالى تلت مرات ونفس المشكلة بس وتابعت مع خدمة عملاء الشركة بعض الخطوات ومتحلتش المشكلة ... لما بدخل فى وضع السيف مود اللاب شغال طبيعى وتمام ولما بدخل اعمل تنصيب لنظام تشغيل جديد اللاب طبيعى .. مبتحصلش المشكلة غير لما يشتغل الجهاز بالوضع الطبيعى ... اتمنى المساعدة وأسف للإطالة وشكرررا للجميع

2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. انا مستخدم جديد للماك .. مشكلتى اللاب بيتجمد بعد ما بفتحه لو انا محركتش الماوس لمدة ثوانى معدودة يقف ومش يستجيب لأى أمر ولازم اعيد تشغيله علشان يرجع يشتغل .. مسحت الهارد مرتين وعملت تثبيت للنظام تانى ونفس المشكلة وتابعت مع خدمة عملاء شركة ابل وبردة عملت بعض الخطوات ونفس المشكلة ... علما بأن اللاب مش بيعمل المشكلة دى وهو بعمل تثبيت للنسخة بيشتغل بشكل طبيعى وكمان لما بدخل بوضع ال safe mode بيشتغل بشكل طبيعى اسف على الإطالة وشكرا ...

3. و عليكم السلام

محمود، السبب الرئيسي لهذا هو تحميلك لاحدى البرامج اللي تسبب في شلل الجهاز.

تاكد من البرامج المحمله.

و الافضل اخذ نسخة احتياطية و تنظيف الهادريسك و تركيب النظام من جديد.

4. شكرا لردك استاذ أحمد ... انا قمت بمسح الهارد واعادة عمل نظام جديد عن طريق النت ثلاث مرات .. وحاولت عمل بعض الخطوات مع الدعم الفنى بدون نتيجة ..فعايز اعرف ان موضوع ممكن يكون هارد او بسبب قطعة داخلية فى اللاب .. علما بأنه فى وضع السيف مود وفى وضع عمل تثبيت نظام جديد يشتغل طبيعى ولا يتجمد .. أما بعد نزول النظام الجديد وفى بداية عمل للأعدادات الدخول على الماك يبدا يتجمد اللاب لو محركتش الماوس لمدة ثوانى ... اسف على الإطالة وشكرا

5. اخي ممكن المشكاة في الهاردسك الان يوجد هاردسك نظام جديدssd
    وهذا الهارد بيفيدك كثير في الدخوال والخروج
    هو اسرع من الهارد العادي

الوسوم: إضافة وسوم

مشاركة هذه الصفحة

جاري تحميل الصفحة...